Over ons
Na jaren sluimerend in mijn achterhoofd, kon ik het idee niet loslaten om als auto verkoopadviseur het proefrit proces eens goed te verbeteren en te professionaliseren, tot aan nu 2023. Vanaf 2015 tot begin 2023 ben ik verkoopadviseur geweest bij 2 autobedrijven. Daar deed ik regelmatig proefritten. Bij het eerste bedrijf was er eigenlijk geen registratie, ja er werd soms even snel een kopie gemaakt van het rijbewijs met daarop handgeschreven het kenteken en de datum en aanvang tijd.
Bij het eerste autobedrijf in 2015 verkochten we voor 90% auto’s in consignatie voor particulieren. Deze particulieren kwamen langs voor een intake gesprek en na onderhandelen ging de auto via dat bedrijf online. Een mooi concept en het werkte goed. De klant had er geen werk van en wij als autobedrijf konden flink veel auto’s te koop zetten zonder investering in de voorraad. Elke maand groeide het aanbod en na een jaar stonden er 125 auto’s online. Uiteraard elke maand goede verkopen, rond de 40 per maand.
Een jaar verder waren er mensen aangenomen die dagelijks aan het bellen waren op marktplaats om particulieren over te halen om de auto via ons te verkopen en met succes. Op de hoogtijd stonden er tussen de 250 en 300 autos online. Uiteraard bleven er ook wel autos wat langer in de verkoop, eigenaren gingen bellen en vroegen wat de status was. Vragen zoals “is er al eens een proefrit geweest met de auto?” Een vraag waar niet direct antwoord op was. Door de te lange reisafstand 1 uur heen rijden (105km), zocht ik het dichter bij en stapte ik over naar een ander bedrijf bij mij in de buurt.
Een idee perfectioneren
Als je het idee niet kan loslaten dan ben je steeds bezig met puzzelen, als dan bijna de puzzel klaar is, dan kun je niet meer terug en wil je er voor gaan.
In 2019 ben ik begonnen bij een groot dealer bedrijf in Noord/Oost Nederland vertegenwoordigd, Daar ben ik een keer met een Fabriekseventement afgereisd naar Duitsland en daar konden we kennismaken met de laatste nieuwe modellen en innovaties. Daar was ook een mogelijkheid te rijden met de nieuwste modellen. Je ging met een groep van 5 auto’s rijden, de voorste auto “de pace car” daar zat een medewerker in van de fabriek en daarachter volgenden 4 autos een route van ongeveer 20 kilometer door de stad. Om de 5 kilometer werd er gestopt en gingen de bestuurders wisselen. De medewerker van de fabriek, scande jou badge en de auto waar je in ging rijden. Dit bij alle bestuurders en autos bij elke wissel. Op deze manier werd de hele route getrackt en was er later exact bekend wie wat en waar gereden had.
Terug op de zaak viel meteen iets op dat je bij elke klant weer een proefrit formulier moest gebruiken en deze volledig met pen in moest vullen. Ja sorry (ex manager) ik vulde eigenlijk nooit de groente plaat nummers in omdat ik die uit mijn hoofd wist en of ze beschikbaar waren in de kluis, en als de klant weer terug kwam, stond ik ze bijna op te wachten bij de ingang om ze koffie aan te bieden in de hoop dat ze ja zeiden, dus een tijdstip van terug stond er ook niet op… Herkenbaar?
Ik heb ruim 3,5 jaar rond gelopen met een kronkel in mijn hoofd en wetende dat dit makkelijker en professioneler kan. In die afgelopen tijd groeiden er allerlei ideeën die in de app moesten komen. In de zomer van 2022 heb ik alle ideeën eens goed uitgewerkt en ben ik met 2 bedrijven in gesprek gegaan, op alle wensen die ik had werd gezegd, geen uitdaging, kunnen we, geen probleem, ja hoor kan. Toen was er een hoge drempel meteen een aantal meters naar beneden gegaan en ben ik gaan nadenken over een pakkende naam, layout enz.
Uiteindelijk kom je op een punt dat je ook al investeringen doet en dat je er eigenlijk automatisch naar toegroeit om uiteindelijk akkoord te geven op een offerte met een forse investering voor de ontwikkeling van de app. Dit was in Augustus 2022. Elke maandagochtend video meetings gehad, eerst over het design en later intensief over elke functie en ook vertalingen. En hemeltje er zijn veel dingen veranderd en bijgekomen.
Rond 22 december 2022 kreeg ik de eerste testversie op mijn telefoon, na maanden fantaseren zag ik eindelijk hoe alles eruit zag en hoe het werkte. Ik zag meteen wel een stuk of 10 dingen die nog niet goed waren, maar wauw ik was heel enthousiast. Na enkele weken door ontwikkelen leek het er steeds op dat ik hier meer en meer plezier uithaalde als bij mij vak als autoverkoper en heb ik besloten hier fulltime mee bezig te zijn.
Begin maart is de App openbaar geworden en te downloaden in alle appstores.
De app is ontwikkeld vanaf de werkvloer als verkoopadviseur tot aan de manager/eigenaar van een bedrijf met een mooi dashboard met handige inzichten en tenslotte niet te vergeten de klant die de proefrit heeft gemaakt die er een ieder geval een goede indruk aan over heeft gehouden. Een App 100% ontwikkeld vanaf de praktijk vanaf de werkvloer met alle toffe ins en outs die registraties tot een plezier en snelheid brengen. Lees ook de inmiddels leuke verzameling reviews van andere collega auto en motoren bedrijven.
Met vriendelijke groet,
Alexander de Jong
Podcast 352: Alexander de Jong van PaceX
Woensdag 19 september 2024 is er een mooie podcast gemaakt met Paul de Vries van DCDW Live op 22 november 2024. Bekijk de podcast en neem een kijkje in de keuken van PaceX. Onze missie: het proefrit proces vereenvoudigen voor auto motorbedrijven en de ervaring verbeteren voor klanten.